torsdag 28. mai 2020

Petter fikk en ny sjanse





Slet med rus: Petter Kristoffersen (31) har lagt et turbulent liv med rus, kriminalitet og angst bak seg. Nå har han fått seg jobb på kafe og funnet en ny mening med livet. – Jeg har fått ro i hjerte, og stortrives i hverdagen, forteller han.

Han begynte med narkotika som 13-åring. Det skulle bli skikkelig ille før livet snudde.

-          Av Per Langevei, Sandefjord Blad

Petter Kristoffersen mistet faren sin da han var 13 år gammel.
-          Etter at faren min døde søkte jeg trøst i rusen. Jeg begynte med alkohol, fortsatte med hasj
og piller, og brukte store doser. Jeg ble veldig ruset. Det var skikkelig på trynet, sier han.

Han forteller at han søkte mer og mer rus.
-          Jeg gjorde det fordi det var gøy, og jeg trodde jeg hadde kontroll. Det hadde jeg ikke, sier
han.

Fra å være en normal vanlig gutt så ble livet til Petter forandret takket være all rusmisbruket.

Ble kriminell

-          Jeg mistet samvittigheten, mistet meg selv, og tenkte bare på meg selv og rusen. Jeg ble en
kriminell som solgte og dealet narkotika.

Petter hadde venner som han hadde kjent siden han var liten, men han skjøv de stadig vekk fra seg.
Han fikk nye venner, og kom inn i et miljø som ikke var bra for den unge gutten.
-          Gjengen var eldre enn meg, og jeg så opp til dem. Det var kult å henge med gutta. Vi prøvde
alt av rus. Det var ingen grenser. Det var en fæl periode, sier han.
-          Jeg ble en helt annen person på grunn av all rusen. Jeg tenker på hvordan jeg oppførte meg
mot min egen mor. Alle løgnene jeg fortalte. Jeg tenkte bare på meg selv. Så lenge jeg kunne ruse meg, så var det ok.

Må ville 100 prosent

Han forteller at han har et godt forhold til sin mor, og at hun alltid har stilt opp for Petter uansett.
-          Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten henne, og jeg er veldig glad for at hun ikke ga meg
opp. Hun skjønte at noe var veldig galt, og hun fikk meg til et sted som drev med rehabilitering av rusmisbrukere.

Petter ville ikke såre henne så han gikk på senteret, men motivasjonen var ikke på topp.
-          Jeg ruset meg når jeg var hjemme. Man må ville komme ut av problemet 100 prosent, ellers
så går det ikke, mener han.

Likevel klarte Petter å fullføre en utdanning i tømrerfaget, og fikk jobb som lærling, men han slet fremdeles.
-          Jeg slet med angst, ble deprimert og muret meg inne. Livet var bare rus, piller og alkohol. Jeg
satt for meg selv hjemme og gamet i dyp rus, sier han. Jeg turde ikke gå ut, og ble mer og mer isolert, sier han.

Fikk panikkanfall
En dag toppet det seg for Petter. Han fikk panikkanfall, og trodde hans siste time var kommet. Det knøt seg i brystet, og han havnet på sykehus. Ingenting var galt. Bare en reaksjon etter all rusmisbruket, mener han.
-          Sommeren 2018 hadde jeg kommet så langt at jeg blåste i alt. Jeg satt sprøyter med all type
narkotika jeg fikk tak i. Jeg var helt kjørt. Det var helt krise, sier han.

Petter hadde flere ganger prøvd å komme ut av rushelvete, men ingenting hadde fungert. Men så skulle det vise seg at mirakler kan oppstå:
-          En bønnegruppe så at noe var galt med meg. De sa det gjaldt livet eller døden, og de ba for
meg.
-          Da knakk jeg sammen, gråt og gråt. Skjønte at noe var på gang. Jeg fikk høre om Mjølløst, et
sted som hjelper folk med rus.

Han sier at han gikk all inn. Det var nå eller aldri for Petter, og han har ikke tidligere hatt noe forhold til noe religiøst.
-          Jeg ble nysgjerrig på hvem Jesus var. Jeg begynte å søke Jesus med hele mitt hjerte og han
møtte meg.

Et mirakel.

-          Jesus forandret meg på en dag. Jeg ble en ny person. Jesus hadde løsningen, sier han.

Fra å være livredd for mennesker, så fikk han tilbud om å jobbe på kafe.
-          Det å stå i en kafe, lage mat, servere kaffe og prate med folk uten problemer, det er helt rått. Jeg har fått ro i hjertet, og stortrives i hverdagen. Livet er plutselig snudd på hodet til det positive, sier Petter.

Et sitat fra bibelen fjør inntrykk på Petter:
«Dere skal søke meg, og dere skal finne meg når dere søker meg av hele deres hjerte.» - Jeremia 29,13.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar